Fjortis.

Ni vet alla dessa tjejer med superblonderat hår och jättepushat som vi alla brukar kalla för fjortisar?
Nämn en människa som inte stör sig på dem?

Men grejer är den att enligt mig är det inte ytan som gör en människa till fjortis. Det är insidan. En fjortis för mig är någon som alltid tror att hon är lite bättre, lite snyggare, lite sexigare och lite coolare än alla andra. Och beter sig så också.
Som ser ner på alla andra som kanske inte beter sig likadant som hon själv.
Om en person ändrar utseende till vad som brukar vara typiskt för fjortisar, men fortfarande är snäll, och trevlig, då kan jag inte kalla henne för fjortis.
För det är trots allt inte utsidan som avgör om någon är fjortis eller inte.

Men det var faktiskt inte fjortisar detta inlägget skulle handla om. Eller ja, till viss del kanske. Det jag tänkte komma till är alla ni människor som så fort ni ser en tjej med überblondt stor hår och med superpush, dömer henne direkt som fjortis.
Tycker ni då att ni är mycket bättre än alla fjortisar där ute?
Om ni dömer folk efter utseendet och klagar på att fjortisar bara tänker på utsidan. Är det någon mer än jag som anar dubbelmoral?

Jag kan förstå att folk inte orkar vara med så kallade fjortisar. Jag vill inte heller umgås med någon som ser ner på mig, tycker att hon själv är så mycket coolare, snyggare och bättre än jag. Därför väljer jag att inte heller göra det.
Men att döma någon vid första ögonkastet som fjortis på grund av hennes hår eller kläder, utan att ens bry sig om att prata med henne, är det så mycket bättre då?
Nej, det är det inte. Det är precis samma sak.

Så, antingen slutar vi med att kasta en blick på folk och placera de i ett fack utan att ens ta reda på hur personen är på insidan. Eller så slutar vi klaga på att fjortisar bara tänker på utsidan.

Kommentarer
Postat av: stella

bra skrivet (y' , inte tänkt så långt riktigt (aa)

men ska börja med det nu. :) drömde att du hade rosa hår btw ;)

2008-09-08 @ 20:38:08
Postat av: ulrica

oj, vilket bra inlägg hannah!

håller med dig till fullo :)

2008-09-08 @ 20:47:26
URL: http://ullaabella.blogg.se/
Postat av: hannah

tack ulle :D du är en smart kvinna ;)<3 haha (:



Åh god, vad jag snygg i rosa hår ?! :D

2008-09-08 @ 20:49:45
URL: http://asinnersdiary.blogg.se/
Postat av: Simon Kronberg

Jag håller med dig i nästan allt.

T ex Att deras hår är fulare än stryk :) <´3

2008-09-09 @ 21:54:29
Postat av: hannah

hahaha ;)

2008-09-09 @ 22:07:45
URL: http://asinnersdiary.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0